Malarstwo

Cykl „Portrety miast” jest efektem artystycznych podróży autorki i jej refleksją o tęsknocie do miejsc urzekających, wywołujących wzruszenia i wspomnienia.  To zestaw obrazów  powstających od 2020 roku, przedstawiających pejzaże miejskie, zazwyczaj przypominające konkretne miasta i miasteczka. Obok cech i próby dokumentu zastanego miejsca, autorka przede wszystkim dąży do stworzenia estetycznej kompozycji  malarskiej, w której kolor i jego zróżnicowanie mają dominujące znaczenie. 

Oslo

2021, 120x100, technika: olej na płótnie

Rzym

2021, 130x100, technika: olej na płótnie

Wiedeń

2021, 80x60, technika: olej na płótnie

Toruń

2020, 80x60, technika: olej na płótnie

Odessa

2022, 120x110, technika: olej na płótnie

Zagubione w Pradze

2022, 140 x 1 100, technika: olej na płótnie

Caltabellotta I

2023, 110x110 technika: olej na płótnie

Caltabellotta II

2023, 110x110 technika: olej na płótnie

Caltabellotta III

2023, 110x110 technika: olej na płótnie

PORTRETY MIAST

Paryż

2021, 130x100, technika: olej na płótnie, II nagroda w Konkursie Dzieło Roku 2020/2021 ZPAP

Florencja

2021, 120x100, technika: olej na płótnie

Warszawa

2021, 80x60, technika: olej na płótnie

Wenecja II

2021, 100x80, technika: olej na płótnie

Wenecja III

2021, 120x90, technika: olej na płótnie

Mielnik I

2020, 80x60, technika: olej na płótnie

Anno Syros III

2021, 80x60, technika: olej na płótnie

Stargard

2022, 80x60, technika: olej na płótnie

Rudaw

2020, 70x50, technika: olej na płótnie

Brzeźno

2020, 80x60 technika: olej na płótnie

WNĘTRZA, ZEWNĘTRZA, KOMPOZYCJE

„…Innym plusem malarstwa Marleny Witkowskiej-Rypiny  jest kolor, jego gatunek i faktura. Utrzymując się w większości kompozycji w skali nieomal monochromatycznej, potrafi autorka wygrywać drobne niuanse i różnice bieli, ugrów i szarości, harmonizować je z szarawymi błękitami, zielenią i brązem. Szuka barw stłumionych, wśród których ważniejsze miejsce zajmują odcienie oliwkowe, czy rozjaśnione barwy ziemi. Zastępuje je gamą ostrzejszą, opartą na ciemnych błękitach, zieleni, fioletach… Maluje matowo, pozostawiając widoczne zgrubienia farby wewnątrz dość dużych powierzchni koloru. Podkreślają one swoista szorstkość tkanki malarskiej i przejścia między kolejnymi tonami barw nakładanych raczej szpachlą niż pędzlem. Malarstwo Marleny Witkowskiej-Rypiny ogląda się z dużą przyjemnością, odnajdując „smaczki” zawarte w warstwie formalnej. Mimo pozornie zabrudzonych przytłumionych barw swą wewnętrzną czystością, dyscypliną kompozycyjną,
a nawet (cóż za sprzeczność) oszczędną dekoracyjnością…”
Ewa Urbańska

Pejzaż wiosenny

2003, 80x60, technika: olej na płótnie

Pejzaż

2003, 80x60, technika: olej na płótnie

Martwa natura z lustrem

2003, 80x60, technika: olej na płótnie