Malarstwo
Cykl „Portrety miast” jest efektem artystycznych podróży autorki i jej refleksją o tęsknocie do miejsc urzekających, wywołujących wzruszenia i wspomnienia. To zestaw obrazów powstających od 2020 roku, przedstawiających pejzaże miejskie, zazwyczaj przypominające konkretne miasta i miasteczka. Obok cech i próby dokumentu zastanego miejsca, autorka przede wszystkim dąży do stworzenia estetycznej kompozycji malarskiej, w której kolor i jego zróżnicowanie mają dominujące znaczenie.

Oslo
2021, 120x100, technika: olej na płótnie

Rzym
2021, 130x100, technika: olej na płótnie

Wiedeń
2021, 80x60, technika: olej na płótnie

Toruń
2020, 80x60, technika: olej na płótnie

Odessa
2022, 120x110, technika: olej na płótnie

Zagubione w Pradze
2022, 140 x 1 100, technika: olej na płótnie

Brzeźno
2020, 80x60 technika: olej na płótnie
PORTRETY MIAST

Paryż
2021, 130x100, technika: olej na płótnie, II nagroda w Konkursie Dzieło Roku 2020/2021 ZPAP

Florencja
2021, 120x100, technika: olej na płótnie

Warszawa
2021, 80x60, technika: olej na płótnie

Wenecja II
2021, 100x80, technika: olej na płótnie

Wenecja III
2021, 120x90, technika: olej na płótnie

Mielnik I
2020, 80x60, technika: olej na płótnie

Anno Syros III
2021, 80x60, technika: olej na płótnie

Stargard
2022, 80x60, technika: olej na płótnie

Rudaw
2020, 70x50, technika: olej na płótnie
WNĘTRZA, ZEWNĘTRZA, KOMPOZYCJE
„…Innym plusem malarstwa Marleny Witkowskiej-Rypiny jest kolor, jego gatunek i faktura. Utrzymując się w większości kompozycji w skali nieomal monochromatycznej, potrafi autorka wygrywać drobne niuanse i różnice bieli, ugrów i szarości, harmonizować je z szarawymi błękitami, zielenią i brązem. Szuka barw stłumionych, wśród których ważniejsze miejsce zajmują odcienie oliwkowe, czy rozjaśnione barwy ziemi. Zastępuje je gamą ostrzejszą, opartą na ciemnych błękitach, zieleni, fioletach… Maluje matowo, pozostawiając widoczne zgrubienia farby wewnątrz dość dużych powierzchni koloru. Podkreślają one swoista szorstkość tkanki malarskiej i przejścia między kolejnymi tonami barw nakładanych raczej szpachlą niż pędzlem. Malarstwo Marleny Witkowskiej-Rypiny ogląda się z dużą przyjemnością, odnajdując „smaczki” zawarte w warstwie formalnej. Mimo pozornie zabrudzonych przytłumionych barw swą wewnętrzną czystością, dyscypliną kompozycyjną,
a nawet (cóż za sprzeczność) oszczędną dekoracyjnością…”
Ewa Urbańska

Pejzaż wiosenny
2003, 80x60, technika: olej na płótnie

Pejzaż
2003, 80x60, technika: olej na płótnie

Martwa natura z lustrem
2003, 80x60, technika: olej na płótnie